چاکراها چه هستند و چگونه بر سلامت روح و جسم انسان تأثیر می‌گذارند؟

واژه چاکرا یا شاکرا که از آیین هندو برگرفته شده، به معنای ((چرخ)) است و به نقاطی از بدن انسان اطلاق می‌شود که مرکز تجمع انرژی هستند. انرژی‌های متراکم در این نقاط کانونی، نقش بسیار مهمی در اوضاع و احوال جسمی و روانی ما داشته و درصورتی که بیشتر درباره چاکراهای خود مطالعه کنیم، قطعاً می‌توانیم از این منابع فطری انرژی، به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. بسیاری از پژوهشگرانی که آیین هندو و همه مسائل مرتبط با آن را مورد بررسی قرار داده‌اند، بر این باورند که شناخت چاکراها و مدیریت انرژی نهفته در بطن انسان، به او کمک خواهد کرد تا زندگی بهتری را تجربه کند و روان سالم‌تری داشته باشد. انرژی جذب شده توسط چاکراها در سراسر بدن ما به گردش در می‌آید و میان جسم و روح ارتباط برقرار می‌کند.

مجموعه ((تفکر برتر)) به طور تخصصی در زمینه درمانگری روح انسان مطالعه می‌کند. در این مقاله، چاکراهای انسان را آنالیز می‌کنیم و برخی از نکات جذابِ پیرامونِ آنها را باهم مرور خواهیم کرد:

  • چاکراها در کدام نقاط بدن انسان قرار دارند؟

چاکراها به عنوان نقاط جذب کننده انرژی، به شکلی در بدن انسان پراکنده شده‌اند که همه وجودمان را پوشش دهند. اگر به لحاظ عرفانی و کمی عمیق تر به جایگاه چاکراهای مختلف در بدن انسان بنگریم، بار دیگر، فطرت الهی انسان پیش رویمان نمایان می‌شود. خداوند منبع همه انرژی‌های موجود در عالم هستی است و قطعاً بخشی از این انرژی را به خاص‌ترین مخلوقش،آدم، اختصاص داده است. تمام دستگاه‌های بدن انسان به نحوی توسط چاکراها احاطه شده‌اند و این به ما گوشزد می‌کند که ما بدون انرژی نابود می‌شویم. خداوند که منبع اصلی انرژی است، همه وجود انسان را دربرگرفته و این حقیقتی است که عراقی، شاعر و عارف غزلسرا، در حدود هشتصد سال قبل به آن اشاره کرده است:

(( به جز غوغای عشق تو درون دل نمی‌یابم    به جز سودای وصل تو، میان جان نمی‌دانم))

چاکراها از ناحیه زیرین ستون فقرات آغاز شده و تا فرق سر امتداد پیدا می‌کنند. به طور دقیقتر، بدن ما مجهز به هفت چاکرای اصلی است که مشکلات مختلف جسمانی و روحانی انسان غالباً ناشی از بی‌توجهی به وجود این نقاط کانونی است. توجه به چاکراها به منزله تنظیم حالات روحی و ایجاد تعادل در بدن انسان است. چاکراهای اصلی نقاط حیاتی برای جذب انرژی هستند و قطرشان در حدود ۳ تا ۴ سانتی‌متر است، درحالی‌که چاکراهای فرعی با قطر ۱ تا ۲ سانتی‌متر، با استفاده از غدد درون ریز و سیستم عصبی، بر بدن انسان تأثیر می‌گذارند. به همین خاطر، اکنون بسیاری از درمانگران روح و روانشناسان تدابیری را درنظر می‌گیرند که با استفاده از آنالیز چاکراها، میزان سلامت جسمی و روانیِ بیماران را تشخیص دهند. احتمالاً اکنون بیشتر کنجکاو شده‌اید که جایگاه دقیق هفت چاکرای اصلی خود را بشناسید:

  • نقش هفت چاکرای بدن انسان

عرفان سرزمین‌های شرقی، آیین هندو و مذهب بودا به ما اثبات کرده‌اند که چرخش انرژی حیات درست در مجاورت جسم آدمیزاد رخ می‌دهد. طبیعت نیز مانند ما به چرخش جریان انرژی نیاز دارد و خداوند بی‌نهایت انرژی در عالم هستی قرار داده، اما دستیابی به این منبع قدرتمند، تنها با شناسایی ویژگی‌های منحصر به فرد چاکراها امکان‌پذیر است. به عنوانِ مثال، سنگ و کریستال به عنوانِ بخش مهمی از عالم هستی، یکی از منابع مهم انرژی در راستای چاکراهای انسان محسوب می‌شود و با شناسایی چاکراهای آسیب‌دیده و بسته خود، می‌توانید از سنگ‌های مخصوص هر چاکرا کمک بگیرید تا گردش انرژی در بدنتان به حالت تعادل برسد. چاکراهای باز و پویا به ما کمک می‌کند تا انرژی شفابخش طبیعت را عمیقاً درک کنیم، به لحاظ مادی و معنوی به کمال برسیم و در نهایت به آرامش درونی دست پیدا کنیم. در ادامه مطلب، علاوه بر شناسایی هفت چاکرا، سنگها و ویژگی‌های مربوط به هر چاکرا را به طور خلاصه باهم مرور می‌کنیم:

  • چاکرای مولادارا

چاکرای اول یا مولادارا که با نام چاکرای ریشه نیز شناخته می‌شود، در پایه ستون فقرات واقع شده و محل ورود انرژی حیاتی یا همان پراناست و طیف رنگی مربوط به آن، قرمز تند است. انرژی قرمز رنگ چاکرای ریشه به منزله توان و سلامت جسمانی، میزان قدرتمندی و شور زندگی است که دقیقاً میان مقعد و سیستم تناسلی قرار گرفته است. هرآنچه که به زندگی، نیازهای اساسی و آرامش انسان ربط داشته باشد، تحت تاثیر چاکرای اول قرار خواهد گرفت. توانایی افراد در ساختن یک زندگی راحت و دلچسب وابسته به مدیریت انرژی جذب شده از مجرای چاکرای ریشه است.

چنانچه چاکرای تکیه‌گاه بیش از حد فعال باشد، شما دچار تنش و استرس خواهید بود و انرژی‌های منفی اطرافیان را به سادگی جذب می‌کنید. استفاده از سنگ اونیکس سیاه، گارنت، عقیق سرخ، هماتیت و جاسپر قرمز می‌تواند جریان انرژی در چاکرای ریشه را به تعادل بکشاند و اعتماد به نفستان را بیشتر کند.

  • چاکرای سوآدیستانه

نارنجی بودن این چاکرا به معنای ماهیت انرژی است و در انتهای ستون فقرات قرار دارد. این چاکرا مرکز پیوند و ارتعاش آن به سمت جلوست. مسائلی از قبیل کنترل خشم، سیستم گوارش و گردش خون به این چاکرا گره خورده است. چاکرای دوم یا خاجی حس خلاقیت و نیروی جنسی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین افرادی که چاکرای دومشان نامتوازن است، علائمی مانند ناتوانی جنسی، بدبینی، بی‌تفاوتی و گوشه‌گیری را تجربه می‌کنند. چشم‌ببر، سنگ خورشید، کارنلیانسنگ یشم نارنجی و تمام سنگهای نارنجی رنگ به شما کمک می‌کند تا چاکرای خاجی خود را متعادل کنید.

  • چاکرای مانیپورا

چاکرای سوم که با عناوینی مانند چاکرای شبکه خورشیدی و یا شبکه عصبی زیر معده نیز شناخته می‌شود، به رنگ طلایی و زرد خود مشهور است و سنگهای مثل سیترین، یاقوت زرد، عقیق زرد و جاسپر زرد می‌تواند این چاکرا را که در بالای ناف قرار گرفته، به تعادل برساند. این چاکرا غدد فوق کلیوی و سیستم گوارشی را پوشش‌ می‌دهد. اگر چاکرای سوم بدن نامتعادل باشد، فرد با مشکلاتی از قبیل عدم اعتماد به نفس، تهاجم خشم و منفی‌گرایی مواجه خواهد شد.

  • چاکرای آناهاتا

چاکرای چهارم یا همان چاکرای قلب در قسمت پشتی بدن، میان دو کتف و دقیقاً بالاتر از قلب قرار دارد و نماد آن رنگ سبز است. این چاکرا نشانه عشق فطری انسان به خداوند است و به غده تیموس متصل می‌شود. عشق‌های پاک مانند عشق به خدا و خانواده در این چاکرا جلوه می‌یابد. اگر چاکرای قلب متعادل باشد، شما پیوسته می‌توانید با دیگران ارتباطاتی برقرار کنید که سرشار از همدلی و عشق است و در این راه، سنگهایی مانند کوارتز صورتی، عقیق سبز، یشم سبز، فیروزه و زمرد به شما کمک خواهد کرد تا به اصطلاح دریچه قلب شما باز بماند.

  • چاکرای ویشودا

چاکرای پنجم یا چاکرای گلو دقیقاً در مرکز گلو واقع شده است و اراده یا قدرت خودشناسی و خودباوری انسان را پوشش می‌دهد. این چاکرا با غده تیروئید در ارتباط است و با رنگ آبی شناخته می‌شود. بنابراین، سنگهای آبی رنگ مانند آکوامارین، فیروزه آبی، لاجورد و یاقوت آبی می‌توانند موجب ایجاد تعادل در چاکرای پنجم شوند. افرادی که دریچه گلویشان بسته است، بسیار عجول و بی‌دقت هستند و نمی‌توانند عواطف و احساسات خود را به درستی بیان کنند.

  • چاکرای آجنا

ششمین چاکرای بدن انسان پایین‌تر از چاکرای هفتم و بین دو ابرو قرار دارد و به رنگ آبی نیلی جلوه می‌کند. ارتباط با هیپوفیز صنوبری موجب شده که چاکرای پیشانی یا چشم سوم با مواردی مانند بصیرت و آگاهی انسان در ارتباط باشد. تعادل در این چاکرا به ما کمک می‌کند تا خود و جهان پیرامونمان را بهتر بشناسیم که در این مسیر سنگهای نیلی رنگ مثل سودالیت، فلوریت، لاجورد و عقیق آبی به ما کمک می‌کند. چشم سوم یعنی میزان توانایی شما در اداره امور زندگی. افراد بی‌ثبات و بلاتکلیف، حواس‌پرت، کم حافظه و نگران معمولاً با چاکرای ششم خود مشکل دارند.

  • چاکرای ساهاسارارا

آخرین چاکرا با قرار گرفتن در فرق سر، مستقیما با مغز و مخچه مرتبط است. چاکرای تاجی بنفش رنگ است و به نوعی بر شش چاکرای دیگر احاطه دارد و یک دریچه بسبار مهم برای گردش انرژی در سراسر بدن محسوب می‌شود. چنانچه چاکرای هفتم متعادل باشد، ما می‌توانیم معنا و مفهوم زندگی را عمیقاً درک کنیم، به موقع فکر کنیم و با خداوند خود رابطه عمیقی برقرار کنیم. کوارتز شفاف، مون استون، جید، اماتیست و امیترین از جمله سنگهای مرتبط با چاکرای هفتم هستند.

نتیجه گیری

چاکراها نقاط حیاتی بدن انسان و کانون جذب و چرخش انرژی هستند که عدم تعادل در این چرخه موجب سردرگمی، ناخوشی و بروز بیماری‌های مختلف روحی و جسمی در انسان خواهد شد. یوگا، مدیتیشن و استفاده از عناصر طبیعی مانند کریستال و سنگ به ما اجازه می‌دهد که چرخه انرژی در بدنمان را پویا نگه داریم. سنگها خواص درمانی متفاوتی دارند و نور یا انرژی بازتابی از سمت آنها نیز متفاوت است و در صورت ارتباط مناسب با طبیعت و همین سنگهای ذکر شده در این مطلب، می‌توانید گردش سریعتر انرژی را در بدن خود احساس کنید. چاکراهای مسدود موجب رخوت و ناامیدی شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *