چاکراهای انسان چگونه مسدود می‌شوند؟

چاکراهای انسان که نقاطی حیاتی برای جذب انرژی هستند، چنانچه در شرایطی متعادل قرار گرفته و کاملاً باز باشند، بدن ما به لحاظ روانی و جسمی اوضاع بهتری خواهد داشت. شاید پی‌بردن به این‌که کدام از چاکراهای ما و به چه علتی مسدود شده است، کار آسانی نباشد. اما مجموعه‌ای از علائم می‌توانند به ما نشان دهند که کدام یک از هفت چاکرای اصلی بدن ما غیرفعال و مسدود شده است. در این مطلب چندین نکته جذاب و کاربردی را پیرامون چاکراهای انسان در کنار یکدیگر بررسی می‌کنیم:

مسدودیت چاکرا به چه معناست؟

پایه و اساس زندگی ما در این کره خاکی، میزان و نحوه گردش انرژی است. همه‌چیز در جهان توسط انرژی به حرکت در می‌آید و در اجرای تمام واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی، انرژی نقش اصلی را ایفا می‌کند. به عنوانِ مثال، غذا خوردن که یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های زندگی بشر است، به انسان کمک می‌کند تا انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره خود را کسب کند. پس تصور حیات بدون انرژی غیرممکن است. انرژی‌های گوناگونی از راه‌های مختلف جذب بدن انسان می‌شود؛ تغذیه، اصوات، عبادت، تعامل با دیگران و ارتباط با اجزای مختلف طبیعت بخشی از شیوه‌های جذب انرژی هستند. چاکراها موظفند تا انرژی‌های دریافتی را بین قسمت‌های مختلف بدن انسان توزیع کنند و زمانی‌که چرخه انرژی حیات‌بخش به خوبی انجام نشود، جسم و روح ما تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و حتی ممکن است سلامتی ما به خطر بیفتد!

یافته‌های پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری‌های جسمی مختلف، یکی از نخستین علائم مسدود شدن چاکراهای اصلی انسان است. چنانچه چاکراها انرژی مناسب و کافی را دریافت نکنند، به تدریج از حالت تعادل خارج شده و چرخه انرژی در بدن نیز با مشکل مواجه می‌شود. در نقطه مقابل، چاکراهای باز نمایانگر لبریز بودن از انرژی‌های حیات‌بخش است که منجر به سلامت جسم و روان خواهد شد.

انسداد چاکراها به منزله بی‌حرکت ماندن انرژی‌های دریافتی و راکد ماندن آنها درون چاکراهاست. در حقیقت، همه ما باید برای پاک‌سازی چاکراهای اصلی خود تلاش کنیم تا انرژی‌های راکد را هرچه زودتر رها سازیم. پاک‌سازی چاکراها شادابی و سلامت را به ما باز می‌گرداند و موجب می‌شود که نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم. عواطف، احساسات و هیجانات مثبت می‌توانند به نوبه خود حجم عظیمی از انرژی‌های حیات‌بخش را به وجود ما هدیه دهند. پس می‌توان گفت که ذهن یا همان ادراک انسان نیز انرژی تولید می‌کند و مثبت یا منفی بودن آن قطعاً بر اوضاع روحی، جسمی و شرایط چاکراهای ما تأثیرگذار خواهد بود.

چاکراهای مسدود جریان طبیعی پرانا را به مخاطره می‌اندازند و ما را دچار تشویش، آشفتگی‌ و استرس می‌کنند. به طور کلی، تجربه بیش از حد مشکلاتی مانند دلهره، اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و کج خلقی نشان‌دهنده برهم خوردن تعادل در چاکراهای انسان است.

  1. علائم گرفتگی چاکرای ریشه

پیش از این و در مطالب گذشته اشاره کرده‌ایم که نخستین چاکرای اصلی ما چاکرای ریشه است. چاکرای ریشه یا مولادهارا در پایه ستون فقرات قرار داشته و مسدود شدن آن پیامدهای منفی بسیاری دارد. اگر احساس می‌کنید که مدام در مخمصه گیر افتاده و دست و پا می‌زنید، اگر سطح استرس و اضطراب در وجودتان بالاتر رفته و کم‌تحمل شده‌اید یا از دست خود به شدت عصبانی هستید، به احتمال زیاد نخستین چاکرای شما دچار مسدودیت شده است.

  • علائم گرفتگی چاکرای خاجی

افرادی که چاکرای خاجی یا دومین چاکرای اصلی آنها مسدود شده، معمولاً روابط جنسی و اجتماعی مطلوبی را تجربه نمی‌کنند و نسبت به مسائل عاطفی بسیار سخت‌گیر و مقاوم هستند. این افراد غالباً با استفاده از محرک‌ها و عوامل بیرونی مانند مشروبات الکلی یا سیگار، تلاش می‌کنند تا اندکی حال روحی خود را بهبود بخشند.

  • علائم گرفتگی چاکرای خورشیدی

انسداد چاکرای خورشیدی علائمی هم‌چون احساس ضعف، اعتماد به نفس پایین، ناامیدی، رفتارهای نوکر مآبانه و آسیب‌های گوارشی را به همراه دارد. چنین افرادی همواره تلاش می‌کنند تا مورد تأیید دیگران قرار بگیرند، چراکه عزت نفسشان بسیار پایین است. آنها به قدری سست عنصر و بی‌اراده می‌شوند که تن به هرکاری می‌دهند تا اطرافیان اندکی به آنها توجه کنند.

  • علائم انسداد چاکرای قلب

چاکرای چهارم ما که در زبان سانسکریت به آناهاتا معروف است، نوعی پیوستگی میان سه چاکرای پایین دستی و سه چاکرای بالادستی خود ایجاد می‌کند و دقیقاً در قلب ما واقع شده است. انسداد چاکرای قلب می‌تواند مشکلات عاطفی شدیدی در ما ایجاد کند. انگار قلب و وجودمان نسبت به عشق هیچ واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهد. دلهره، گوشه‌گیری، ناراحتی بی‌دلیل و مداوم و فاصله گرفتن از دیگران سایر نشانه‌های بروز گرفتگی در چاکرای قلب است. خوش‌بینی در وجود افرادی که با انسداد این چاکرا دست و پنجه نرم می‌کنند، رفته‌رفته از بین می‌رود و جای خود را به نفرت و کینه‌توزی می‌دهد.

  • علائم انسداد چاکرای گلو

همان‌طور که از نام آن پیداست، چاکرای پنجم در ناحیه مرکزی گردن قرار گرفته و چنانچه از حالت تعادل خارج شود، مشکلات بسیاری را در همین ناحیه ایجاد می‌کند. احساس بغض، خشم، گرفتگی صدا، مشکلات تیروئید و گلودرد از نشانه‌های مهم انسداد در چاکرای گلوست. چنین افرادی عاجز از بیان درست احساسات خود هستند و نمی‌دانند که چگونه باید آن‌چه را که در فکرشان وجود دارد، به درستی به دیگران منتقل کنند.

  • علائم انسداد چاکرای چشم سوم

بیماری‌های ناحیه صورت، مشکلات بینایی، اختلالات بویایی و مشکلات مربوط به غده هیپوفیز و سیستم عصبی مرکزی، ممکن است ناشی از گرفتگی چاکرای ششم باشد. بی‌ثباتی، بی‌قراری، میگرن و سردردهای عصبی، سینوزیت و احساس حقارت سایر علائم انسداد چاکرای چشم سوم محسوب می‌شوند. زندگی در چنین شرایطی بسیار سخت خواهد بود، چراکه فقط مادیات، خواسته‌ها و امیال پست معنا پیدا می‌کنند و بعد معنوی وجود انسان یا همان فطرت الهی او به دست فراموشی سپرده می‌شود.

  • علائم انسداد چاکرای تاجی

هفتمین و آخرین چاکرای اصلی انسان در فرق سر واقع شده است. مسدودیت در چاکرای تاجی به منزله بروز احساسات و هیجانات منفی در وجود انسان است. تکرار مجموعه‌ای از رفتارها و عادت‌های رفتاری غلط، زندگی را به سمت انحطاط خواهد برد. هرچند که ما از قرار گرفتن در این شرایط ناراضی باشیم، بازهم هیجانات منفی مانند عصبانیت بر ما غلبه می‌کنند و به ذهن ما اجازه رهایی نمی‌دهند.

نتیجه‌گیری

اکنون که نشانه‌های مهم انسداد در هفت چاکرای اصلی بدن خود را شناختیم، می‌توانیم راحت‌تر و سریعتر نسبت به این مشکل واکنش نشان دهیم. انرژی‌درمانی، سنگ درمانی، کمک گرفتن از سایر عناصر طبیعی، مناجات با پروردگار، مراقبه و تمرینات یوگا هرکدام به نوبه خود می‌توانند بخشی از انسداد چاکراها را برطرف کنند. اما مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در بهبود گرفتگی چاکراها استفاده از نیروی ذهنی خودمان است. باید بیاموزیم که چطور کنترل ذهن خود را به دست بگیریم و آن را از شر احساسات ناخوشایند و افکار منفی خلاص کنیم. باور قلبی به نیروی بی‌کران خداوند ما را در مسیر درست قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *