ترس و اضطراب چاکراها را در چه وضعیتی قرار می‌دهد؟

استرس، دلهره و اضطراب احساسات ناخوشایندی هستند که همه ما در طول زندگی خود به نحوی با آنها مواجه می‌شویم. بدون تردید، تجربه پیاپی ترس و استرس می‌تواند سلامت جسمانی و علی‌الخصوص آرامش روان انسان را برهم بزند. از سوی دیگر، در چنین شرایطی جذب انرژی‌های مثبت و سازنده بسیار دشوار است و ممکن است سراسر وجود انسان را مملو از ناامیدی، دلسردی و وحشت کند. به لحاظ متافیزیکی و با توجه به اصول یوگا، دلهره و ترس می‌تواند به شدت چاکراهای اصلی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و کانال‌های انرژی را مسدود کند. در این مقاله کم و کیف این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

چاکراهای انسان چگونه تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار می‌گیرند؟

در مقالات قبلی، هفت چاکرای اصلی بدن انسان، جایگاه‌ها و ویژگی‌هایشان را شناختیم. چاکراها نقاط کانونی جذب انرژی‌های حیات‌بخش در بدن انسان به شمار می‌روند که تعادل و عملکردشان وابسته به شرایط روحی و روانی ماست. می‌توان گفت که چاکراهای مسدود موجب بروز هیجانات منفی، استرس و ترس می‌شود و در نقطه مقابل، نگرانی‌ها و آشفتگی‌های روانی نیز می‌تواند منجر به بسته‌شدن چاکراها و توقف جریان انرژی در بدن شوند. به طور کلی، ترس و استرس بیشترین پیامدهای منفی را برای نخستین چاکرای اصلی انسان، چاکرای ریشه، به همراه دارد. البته که هریک از چاکراها در مواجهه با هیجانات و استرس به شکل خاص و متفاوتی واکنش نشان می‌دهند. احساس دلهره و ترس پیش از هرچیز چاکرای ریشه را هدف قرار می‌دهد.

هنگامی‌که یک چاکرا بسته می‌شود، دیگر خبری از جذب و جنبش انرژی‌های حیات‌بخش نخواهد بود و اگر در برخورد با استرس از خود ضعف نشان دهیم، به ما ثابت خواهد شد که چاکراهایمان حال و روز خوبی ندارند! حملات وحشت نیز که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند، بدون تردید به چاکراها آسیب می‌زند. چاکرای ریشه یا مولادهارا که در انتهای ستون فقرات قرار دارد، زمانی‌که در حالت تعادل قرار گرفته باشد، به رنگ قرمز درمی‌آید. علاوه بر عاملی مثل ترس، خشم، حسادت و ناامیدی نیز آثار مخربی بر چاکرای ریشه و سایر چاکراهای انسان بر جای گذاشته و عملکرد طبیعی آنها را مختل می‌کنند.

تعادل چاکرای ریشه تأثیر بسزایی در سلامت روانی و قدرت جسمی انسان دارد. افراد شجاع، جسور، قوی، مهربان و آرام چاکراهای متعادلی دارند و چرخه انرژی در وجودشان به خوبی دنبال می‌شود. در نقطه مقابل، تجربیات ناخوشایند و دست و پنجه نرم کردن با تنش‌های عصبی، نگرانی‌ها و دلهره در نهایت همه چاکراها را مسدود کرده و عوارض دیگری مانند بدخلقی، امراض جسمی گوناگون، اضافه وزن و… به همراه خواهد داشت.

در مواجهه با ترس، چاکرای ریشه به عنوانِ نخستین مرکز جذب پرانا، به تدریج مسدود شده و حس آرامش و امنیت ما را از بین می‌برد و از ما یک شخصیت بی‌قرار و بی‌ثبات می‌سازد. علاوه بر این، چاکرای سوادهیستانا که در مرکز لگن قرار دارد نیز در برخورد با شرایط دلهره‌آور نامتعادل می‌شود. ترس از تغییر، ناتوانی، سستی و بی‌ثباتی از علائم آشفتگی چاکرای خاجی است.

  • بازگرداندن تعادل به چاکراها

یکی از معضلاتی که در زندگی همه ما وجود دارد، برآورده نشدن خواسته‌ها و نیازهای مادی و جسمانی است. این مسئله هم ممکن است چاکراهای ما را مسدود و خاموش کند. پس چگونگی متعادل ساختن چاکراها بسیار مهم و حیاتی است و این روند باید به تدریج انجام شود تا انرژی حیات‌بخش به مرور به بدنمان نفوذ کند. مثبت‌اندیشی و خودآگاهی بهترین راهکار برای متعادل کردن چاکراها به شمار می‌آید. تمرینات یوگا، مدیتیشن یا مراقبه به شما کمک می‌کند تا جسم و روح خود را بازیابی و بازسازی کنید. در این مسیر قطعا طبیعت، کیهان و عناصر موجود در آن همه‌چیز را سریعتر و آسان‌تر خواهد کرد. به عنوان مثال، استفاده از سنگ‌ها و کریستال‌ها یا همان سنگ درمانی، وضیعت چاکراها را بهبود می‌بخشد.

در نظر داشته باشید که هرکدام از چاکراهای ما، رنگ خاص خود را دارند و کریستال‌های سازگار با آنها نیز بر مبنای همین رنگها انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال، سنگهای مطابق با چاکرای ریشه قرمز رنگ هستند و انرژی‌های ساطع شده از آنها می‌تواند به بهبود شرایط این چاکرا کمک کند. کارلین قرمز، جاسپر سرخ، یاقوت، هماتیت و عقیق، کریستال‌های سازگار با چاکرای مولادهارا هستند که در کنار یوگا و مدیتیشن موجب گشودگی چاکراها خواهند شد. گفته می‌شود که این سنگها باید برای مدتی در قسمت تحتانی شکم قرار بگیرند تا با چاکرای ریشه ارتباط برقرار کنند.

همچنین، عواملی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و عادات رفتاری نیز در متعادل بودن چاکراهای مختلف مؤثر هستند. به خاطر داشته باشید که ایجاد تعادل بسیار مهم‌تر از بازکردن چاکراهاست، چراکه روند حرکت انرژی در سراسر بدن نباید مختل شود. تمرکز بر چاکراها نمی‌تواند به تنهایی معضل ترس یا استرس را برطرف کند و در این میان، جلسات مشاوره با روانشناسان و روانپزشکان نیز باید در دستور کارتان قرار بگیرید. انرژی‌درمانی و سایر روش‌های مشابه یک راهکار مکمل محسوب می‌شوند که در کنار مشاوره و دارودرمانی، آرامش را به زندگی شما بازمی‌گرداند.

نتیجه گیری

چاکراها، انرژی‌ها و فرکانس‌های پیرامون ما را جذب می‌کنند؛ خواه مثبت و حیات‌بخش باشد و یا منفی و مخرب! بنابراین، سبک زندگی ما و چگونگی مواجهه با هیجانات منفی مانند ترس، قطعاً می‌تواند عملکرد چاکراها و حرکت انرژی در بدن را تحت‌الشعاع قرار دهد. باید آنچه را که دوست داریم، همواره در ذهن خود تصور کنیم، رویاپردازی کنیم و به دنبال دستیابی به آرزوهایمان باشیم. ذهن ما باید به مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی عادت کند تا در برابر سیاهی‌ها، ترس‌ها و نگرانی‌ها از خود ضعف نشان ندهیم. یوگا، مراقبه و انرژی‌درمانی در راستای ایجاد تعادل در چاکراهای ما عمل می‌کنند، اما به تنهایی نمی‌توانند ما را به انسان‌های شجاع و جسور تبدیل کنند. روح و روان انسان در برابر آلودگی‌ها و احساسات منفی بسیار آسیب‌پذیر است و ما در جهانی زندگی می‌کنیم که خواسته یا ناخواسته با امواجی از خشم، حسد، کینه و ترس برخورد می‌کنیم. بهترین راه برای خلاصی از این نگرانی‌ها، پناه بردن به طبیعت، دوری از موقعیت‌های دلهره‌آور و برقراری ارتباط با خداوند است. سنگ درمانی، یوگا، مدیتیشن و از همه مهم‌تر مشاوره با متخصصان حوزه سلامت روان، می‌تواند رفته‌رفته ما را به دنیای جدیدی وارد کند که سرشار از زندگی و آرامش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *